När jag började skolan

Loading the player ...

 

När jag började skolan så fanns inte mitt funktionshinder, som hette att jag var slarvig. Jag visste att min pappa varit ordblind och gått i skolan och haft problem, så att mina föräldrar ändå kunde stå på sig och vara behjälplig med lärare. Sedan när jag kom lite längre i skolan så fanns det ändå något som hette ordblind, det blev mer accepterat även om jag hade svårt på vissa områden.

När jag kom till högstadiet så fick jag gå på svenska 2 med invandrarna i högstadiet, för det fanns ingen annan undervisning att få. Så småningom så fick jag en dyslexidiagnos, och kunde på så vis få hjälp med saker på gymnasiet och i högskolan.

Nu som vuxen har jag faktiskt fått en utredning för ADHD och fått en diagnos, så plötsligt så har mitt funktionshinder blivit något som man kan behandla. Man kan ta en tablett och det går att må bättre. Idag när jag har egna barn, och vet om att det här är något som kan komma att ärvas, så är jag tacksam för den resan jag har gjort själv och kunskapen kring mitt eget funktionshinder, att jag förhoppningsvis kommer att kunna stötta dem på ett annat sätt än vad jag har kunnat.. eller ja, de kommer att få en bättre erfarenhet i fall de har ärvt de här egenskaperna från mig. Det var min berättelse, tack.

Det här är en utskrift av den talade berättelsen.

Kommentarer: (1)

  1. Sorgligt att det tog så lång tid innan du kunde få hjälp på riktigt. Och så lätt det är att bli missförstådd, både av andra men också av sig själv. Kanske det är värst att inte ens förstå själv? Du blir säkert ett stort stöd för dina barn, alldeles oavsett om de ärver det här av dig eller inte.

Senaste livsberättelserna

Det finns mycket som vi inte vet om hur det är att leva med funktionsnedsättning. Både förr och nu.

Senaste livsberättelserna

Plåtkonstruktion

Berätta din historia

Vad vill du berätta om ditt liv? Skriv, teckna eller tala. Skicka gärna med en bild.

Berätta din historia

Anna Wallsten

Så använde jag Livsbild i utbildningen

Anna Wallsten har haft stor nytta av Livsbild i sin etnologutbildning. Berättelserna om personliga, historiska och samhälleliga förändringar är intressanta för forskare på olika områden, skriver hon på Veckans tema.

Så använde jag Livsbild i utbildningen

Är du med i en förening?

Nu kan du berätta om vad föreningslivet betytt för dig. Varför är du med? Vad är roligast? Är något tråkigt? Du kanske inte alls är med i någon förening – varför i så fall?

Är du med i en förening?